بارداری هفته به هفته

هفته هجدهم بارداری

ماه چندم بارداری هستید؟

شما در حال حاضر در ماه ئنجم بادراری و 3 ماهه دوم هستید. 22 هفته دیگر تا پایان بارداری شما باقس مانده است.

این هفته چه علائمی دارید؟

یبوست: هورمون پروژسترون ماهیچه های دستگاه گوارش را شل می کند. بنابراین غذا برای مدت طولانی تری در دستگاه باقی می ماند تا حداکثر مواد مغذی در جریان خون جذب شود. به دلیل حرکت کمتر روده ها، ممکن است یبوست ایجاد شود.

گرفتگی بینی: تغییرات هورمونی می تواند منجر به جریان خون بیشتر در غشاهای مخاطی یا بافت هایی مثل بافت بینی شود و باعث تورم و نرم شدن این غشاها شود در نتیجه گرفتگی بینی ایجاد خواهد شد. افزایش فشار روی رگ های سوراخ بینی می تواند منجر به خونریزی بینی هم بشود.

گرفتگی پا: رحم در حال رشد باعث فشرده شدن رگ‌های خونی می‌شود که منجر به گرفتگی عضلات پا می‌شود که معمولاً در شب تجربه می‌شود.

اختلالات خواب: به علت کمردرد، درد لگن و گرفتگی عضلات پا، ممکن است مشکل خواب داشته باشید. استفاده از بالش در اطراف شکم و بین پاها می تواند تا حدودی این دردها را تسکین دهد.

علائم دیگری که ممکن است در این هفته تجربه کنید:

سردرد

سوزش سر دل

تکرر ادرار

عفونت ادراری

تورم دست ها و پاها

واریس

فندوق شما چه شکلی شده؟

جنین شما در این هفته 14 سانتی متر قد و نزدیک به 190 گرم وزن دارد و به اندازه یک فلفل دلمه ای است. تبریک میگوییم این هفته میتوانید جنسیت جنین خود را از ریق سونوگرافی تشخیص دهید.

پوست جنین شما در حال حاضر چروکیده است ولی به مرور زمان زیر پوست چربی تجمع میکند و حالت طبیعی به خود میگیرد. این هفته پوستش با ورنیکس پوشیده شده است. ورنیکس یک پوشش مومی شکل است که از پوست جنین در داخل رحم محافظت می کند همچنین موهای ظریفی به نام لانوگو نیز روی بدنش قابل مشاهده است. استخوان های گوش میانی و انتهای عصبی مغز در حال رشد هستند، بنابراین ممکن است کودک شما بتواند بشنود پس با او حرف بزنید شعر بخوانید و آهنگ های ملایم برایش پخش کنید.
استخوان ها ترقوه و پاها شروع به سفت شدن می کنند. اعصاب با بافتی به نام میلین پوشانده می شود. میلین از اعصاب کودک محافظت و مثل عایق عمل می کند و به انتقال پیام ها از مغز به سایر قسمت های بدن کمک می کند. ناخن های انگشتان دست و پا تقریبا کامل شده اند. کبد و لوزالمعده کار خودشان را شروع کرده اند.

این هفته چی باید بخورید؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *