بارداری هفته به هفته

هفته بیستم بارداری

ماه چندم بارداری هستید؟

شما در ماه پنجم بارداری و سه ماهه دوم هستید. دقیقا 20 هفته دیگر تا پایان بارداری شما باقی مانده است.

این هفته چه علائمی دارید؟

انتظار می‌رود طی چند هفتۀ آینده که جنین با سرعت بالاتری رشد میکند، شما هم افزایش سایز ناگهانی داشته باشیدو این احتمالوجود دارد که برآمدگی شکم شما یک تا ۲ سانتی‌متر در هفته افزایش یابد. ممکن است از هفته های قبل یا این هفته حرکات جنین را احساس کنید چیزی شبیه به بال زدن یک پروانه یا ترکیدن یک حباب، به همین ظریفی.

هورمون پروژسترون باعث کند شدن حرکات دستگاه گوارش میشود ئس غذای شما دیرتر هضم میشود.اغلب احساس پری معده دارید و دچار یبوست میشوید.

احتباس آب در بدن باعث تورم دست و پا می شود. تورم ناگهانی یا بیش از حد می تواند نشانه ای از پره اکلامپسی یا فشارخون بارداری باشد.

فشار روی اعصاب لگن و رکتوم(راست روده) به دلیل رشد رحم باعث هموروئید یا بواسیر می شود.
جریان بیش از حد خون در پایین تنه باعث تجمع خون در اعصاب پا و در نتیجه واریس می شود.اگر دچار این مشکل شدید از جوراب های مخصوص واریس استفاده کنید و در زمان نشستن روی صندلی پاهای خود را به صورتویزان نگه ندارید و بیش از حد روی پاهای خود نایستید.

افزایش جریان خون در قسمت پایین تنه  گاهی اوقات باعث میشود خون کافی به مغز نرسد و باعث سرگیجه می شود.زمانی که میخواهید از جای خود بلند شوید این کار را به ارامی انجام دهید و حتما دو ساعت یکبار از یک میان وعده استفاده کنید که دچار افت قند خون و سرگیجه نشوید.

ممکن است سوزن سوزن شدن پاها را تجربه کنید و بعض حرکات در ئاهای شما غیر قابل کنترل باشد میتواند علتش سطح همگلوبین پایین شما باشد.

بزرگ شدن سینه ها و تیره تر شدن نوک سینه ها

علائم دیگری که ممکن است در این هفته تجربه کنید:

گرفتگی عضلات پا

گرگرفتگی

ترشحات زیاد واژن

سردرد

 

فندوق شما چه شکلی شده؟

طول جنین حدود 25.6 سانتی متر است که به اندازه یک موز است. وزن کودک شما حدود 300 گرم است که تقریباً هم وزن با 3 عدد سیب است.

از هفته پیش جنسیت جنین شما از طریق سونوگرافی مشخص میشود. در جنین دختر، رحم و تخمدان ها در حال تشکیل شدن هستند.
حنجره اعصاب مغزی و عضلات در حال رشد هستند.
سر با مو پوشیده شده است.
قلب با 120-160 ضربه در دقیقه می‌زند.
دندان ها دندان های دائمی در زیر لثه شروع به رشد می کنند.

این هفته چی باید بخورید؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *