باروری, پیش از بارداری

اقدامات مهم و ضروری قبل از بارداری

اقدامات مهم و ضروری قبل از بارداری

اقدامات مهم و ضروری قبل از بارداری

اقدامات مهم و ضروری قبل از بارداری

اگر در فکر یک بارداری موفق و به دنیا اوردن یک نوزاد سالم هستید باید از چند ماه قبل برای آن آماده شوید. مدت زمان آمادگی برای بارداری در هر خانمی متفاوت است اما چه اولین بارداری شما باشد چه پنجمین بارداری، شما باید این اقدامات را انجام دهید.

 

در این مقاله مطالعه میکنید:

 

 

 

انجام معاینات پزشکی

انجام معاینات پزشکی

قبل از اقادام برای بارداری حتما باید یک نوبت توسط پزشک ویزیت شوید. پزشک سابقه بیماری، واکسیناسیون، داروها یا مکمل هایی که استفاده میکنید و وضعیت فعلی سلامتی شما را بررسی میکند.

فهرستی از موضوعات زیر تهیه کنید تا درصورت لزوم از پزشک خود بپرسید:

اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید مثل دیابت فشارخون بیماری مقاربتی اختلالات تیروئیدی و بیماری های مزمن مطمئن شوید که کاملا تحت کنترل ستند و در طی بارداری مشکل خاصی برای شما ایجاد نمیشود.همچنین اگر داروی خاص یا مکملی مصرف میکنید حتما با پزشک مشورت کنید و مطمئن شوید که مصرف آن برای بارداری مشکلی ایجاد نمیکند. چون مصرف بعضی از داروها برای بارداری خطرناک است و ممکن ایت تا مدت ها داخل بافت چربی شما باقی بماند. پس باید حتی قبل از اقدام به بارداری با  داروی دیگری جایگزین شود.

پزشک برای شما آزمایشاتی را تجویز خواهد کرد تا از هر نظر از وضعیت سلامتی شما و کمبود مواد مغذی مطمئن شود. به طور مثال شما باید از نظر کمخونی فقر آهن بررسی شوید. در  گر شما در طول بارداری دچار کمخونی باشید احتمال اینکه زایمان زودرس برای شما اتفاق لبافتد و نوزاد شما کم وزن به دنیا بیاید خیلی بالاست. همچنین کمبود فقر آهن میتواند روی هوش جنین شما اثر گذار باشد. از طرفی بعد از زایمان احتمال اینکه به افسردگی مبتلا شوید بالاست. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که کم خونی در مادر میتواند خطر مرگ و میر مادر را افزایش میدهد.ویتامین دیگری که در باروری و سریع و همچنین داشتن یک جنین سالم مهم و ضروریست ویتامین دی است. اگر مادر طول بارداری کمبود ویتامین دی داشته باشد و درمان نشود، احتمال اینکه نوزادش به نرمی استخوان مبتلا بشه بالا میرود. همچنین باعث کم وزنی نوزاد خواهد شد. مادرانی که مبتلا به دیابت با پره اکلاکمپسی یا فشار خون بارداری میشوند اکثرا دچار کمبود ویتامین دی بودند.

علاوه بر ازمایش خون معاینه لگن و تست پاپ اسمیر هم برای شما انجام خواهد شد و پزشک از به روز بودن واکسیناسیون شما برای بیماری هایی مثل سرخچه و ابله مرغان هم اطمینان پیدا میکند.

 

تغییرسبک زندگی و عادات غذایی

۷ هفته بعد از تشکسل نطفه اولین سلول خای همه اندام های جنین شما در حال شکل گیری و تشکیل شدن است و تغذیه شما در این زمان و هقته های قبل بر روی تقسیم این سلول ها موثر است.تغذیه نا مناسب باعث ایجاد نقص سلولس مسشود و تا پایان بارداری این نفص سلولی قابل برگشت نیست. تغییر رژیم غذایی از چند ماه قبل از اقادام به بارداری کمک میکنه که شما عادت های غذایی تون تغییر کنه و در بارداری عادت های تغذیه ای درستی داشته باشید.

اگر قبلا الکل سیگار و قلیان استفاده میکردید به تدریج از سبک زندگی خود را تغییر دهید. در روز 8 لیوان مایعات مصرف کنید. از سبزیجات زیاد استفاده کنید و قند ها و شیرینی و بیسکوئیت را به حداقل برسانید. سعی کنید روزی 2 لیوان لبنیات به برنامه غذایی خود اضافه کنید. و در حد تعادل از میوه ها استفاده کنید. به جای نان و برنج سفید از نوع سبوس دار استفاده کنید. 2 نوع روغن در خانه داشته باشید یک روغن مخصوص سرخ کردن و یک روغن زیتون فرابکر برای پخت و پز. از چربی های مفید مثل مغزیجات و دانه هایی مثل کنجد و تخم کتان استفاده کنید.

فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش به شما کمک میکند که در بارداری استقامت بدنی بهتری داشته باشید. سعی کنید بیشتر رووی کمر و شکم خود کار کنید تا در بادرای دچار مشکل نشوید. خیلی از مادران باردار از کمر درد بارداری شکایت دارند و نمیتوانند حتی فعالیت های روزانه خود را انجام دهند در صورتیکه اگر قبل از بارداری عضلات کمر و شکم خود را تقویت کنید این مشکلات برای شما ایجاد نمیشود.

مراجعه به مخصص تغذیه

اگر دچار چاقی یا لاغری بیش از حد هستید باید برای دریافت رژیم غذایی مخصوص به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. مادرانی که با اضافه وزن و چاقی باردار میشوند احتمال اینکه در طی بارداری به دیابت و فشارخون مبتلا بشوند بسیار بالاست و همچنین چاقی میتواند باعث زایمان زودرس هم بشود. لاغری شدید مادر هم میتواند باعث رشد ناکافی جنین و همچنین باعث ایجاد عوارض خطرناکی برای نادر مثل پوکی استخوان و ریزش موی شدید شود.

مراجعه به دندان پزشک

به علت افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون در بارداری احتمال خونریزی تورم التهاب و قرمزی لثه ها افزایش پیدا میکند که با بررسی و چکاب های قبل از بارداری میتوانید احتمال ابتلا به این موارد را کاهش دهید. همچنین در پروسه دندان پزشکی از مواد شیمیایی و دارای جیوه استفاده میشود که میتواند برای جنین خطرناک باشد پس توصیه میشود قبل از بارداری از نظر مشکلات دهان و دندان بررسی شوید. شاید باورش برایتان سخت باشد اما مشکلات دهان و دندان در بارداری حتی میتواند باعث زایمان زودرس شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *